Szigorodhat a magán- és alapítványi iskolák szabályozása, ugyanis az elmúlt időszakban több szabálytalanságra is bukkantak az ellenőrzések során – mondta Czunyiné Bertalan Judit egy háttérbeszélgetésen az MTI kérdésére. A köznevelési államtitkár kifejtette: az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a köznevelési, finanszírozási ügyek során sok esetben tapasztalt szabálytalanságot. Példaként említette, hogy az intézmény a működési engedélyében nem szereplő tevékenységet folytat, elsődlegesen nem engedélyezett OKJ-s szakképesítésre történő nevelést, oktatást végez, vagy nem jelzett helyszínen végzett, végez oktatás-nevelési tevékenységet.
Van olyan, jelenleg másodfokú szakban lévő ügy is, ahol romániai helyszínen végzett oktatási tevékenység után kíván költségvetési támogatást felvenni a fenntartó. Nyilvánvaló, hogy a kormányhivatal által kiadott, a nevelési-oktatási tevékenység ellátására feljogosító hatósági működési engedély csak Magyarország területén ellátandó tevékenységre jogosítja fel a fenntartót és az intézmény vezetőjét – szögezte le Czunyiné Bertalan Judit.
Fontosnak tartotta felhívni a közvélemény figyelmét arra, hogy a vonatkozó honlapon valamennyi köznevelési közfeladatot ellátó, egyházi jogi személy, nemzetiségi önkormányzat, valamint magán intézményfenntartó működési engedélye megtekinthető. Ezzel az egyszerű ellenőrzéssel elkerülheti mindenki, hogy olyan intézménybe iratkozzon be, amelyben az általa választott nevelés, oktatás jogszerűen nem folytatható – közölte az államtitkár.
Megjegyezte: a költségvetési támogatást a fenntartó igényli a Magyar Államkincstártól, és a fenntartó számol el évente a felhasználásról. Szükséges eloszlatni azt a félreértést, hogy a költségvetési támogatás alanyi jogon jár a fenntartónak – tette hozzá. Kitért arra is: a támogatást a fenntartó igénylésében megadott gyermek- és tanulólétszám alapján állapítja meg a kincstár. Előfordultak olyan esetek is, amikor olyan gyermekkel, tanulóval létesített az intézményvezető a köznevelési intézményben jogviszonyt, akinek a nevelését-oktatását ténylegesen nem látja el az intézmény – említett egy másik példát.